Naivasha del 3

Här kommer lite fler bilder från facebook :)

Naivasha del 2

Här är några fler bilder från helgen som jag har tagit från elinzetterstrom.blogg.se och sannasafrika.blogg.se

Naivasha

Nu ska jag berätta lite om utflykten vi var på lördag-söndag. Vi åkte klockan åtta på morgonen och det tog ungefär två timmar dit. När vi kom dit åkte vi till ett ställe som hette Hell's Gate. Där skulle vi börja med att cykla, så vi cyklade bland massa djur, var typ som cykelsafari, superhäftigt! På förmiddagen var det hur varmt som helst så man svettades ihjäl när vi cyklade i uppförsbackar. Efter lunch dock kom spöregnet, det regnade hur mycket som helst, nästan haglade. Efter vi hade cyklat så skulle vi vandra och då gick vi i en sjukt cool miljö. I början spöregnade så man var heeelt dyngsur och lerig över hela kroppen. Vi gick bland hala klippor och berg och klättrade både upp och ner för dem. Det var verkligen otroligt häftigt! Efter det skulle vi fortsätta cyklingen och då var det uppförsbacke i princip 5km, vi var helt döda när vi kom upp. Då väntade bad i en supervarm källa, helt underbart!

På kvällen gick vi till en supermysig restaurang och satt sedan vid en brasa och pratade. Vi sov som sagt i tält, inte jättebekväma underlag, men det funkade.

Dagen efter vaknade vi ganska tidigt på morgonen, vi gick och käkade frukost i lugn och ro och chillade sedan i tältet innan det var dags för båttur! Vi åkte båt bland flodhästar och fåglar, det var så himla mysigt. Efter det käkade vi lunch, gick till restaurangen en snabbis och satte oss sedan i bussen för att åka hem.

En annan aktivitet som man kunde göra var att rida. Jag valde att inte göra det denna gång, då jag nöjde mig med de andra aktiviteterna. Men tydligen var ridningen otroligt cool, man red bland zebror och andra djur. Eftersom många tyckte att det var så kul kommer vi åka tillbaka dit och då kommer jag definitivt att prova på det, är supertaggad!

Jag använde bara kameran sista dagen, så imorgon kommer jag att lägga upp andra bilder som jag tagit från andra bloggar och facebook. Här får ni så länge bilder från båtturen idag.

Fredagen

Fredagen var såå mysig. Vi skulle vara hemma på internatet, så jag och några tjejer kom på att vi skulle laga egen middag, något som vi saknade hemifrån. Vi lagaade pasta-pesto med mozzarella, tomat, oliver och jättegott bröd, huuur gott som helst verkligen!!

Söndag 29 september - Hemma

Jamboo!

Nu har vi kommit hem från helgens utflykt i Naivasha. Det var verkligen suuuperkul! Ska berätta allt i ett inlägg senare och även berätta vad vi gjorde i fredags. Här får ni en bild från Naivasha så länge :)

Helgens planer

I helgen har skolan anordnat en utflykt till ett ställe som heter Naivasha, eftersom vi inte får röra oss så mycket i Nairobi p.g.a. det som har hänt. I Naivasha kommer vi bland annat få åka till ett ställe som heter Hells Gate där vi kommer att cykla ute i vildmarken bland djur och sedan bada i en varm vattenkälla. Vi kommer även få åka båt bland flodhästar. Vi åker på lördag morgon och tältar där en natt och kommer hem igen på söndagkväll. Jag ska dela tält med Sanna och Elin som har laddat upp med scones, choklad och bananchips. Är så himla taggad, det kommer verkligen att bli superkul!

Torsdag 26 september

Nu har jag fått alldeles för många klagomål från mina vänner att jag bloggar för dåligt, så tänkte slänga in ett snabbt inlägg, där jag tänkte berätta om min födelsedag i måndags och vilka dunderbra vännerjag har här på internatet.

I måndags väcktes jag nämligen av sång, tusen ballonger, fina kort och presenter från mina älskade vänner. Dessutom fick jag frukost på sängen som inkluderade granola (som jag har saknat granola) och till det bästa...världens godaste kladdkaka! Bättre vänner får man leta efter.
På kvällen hade jag även sleep-over hos Elsa för lite omväxling, det var supermysigt.

Apropå födelsedagar fyller min saknade vän Jonatan år idag, så jag passar på att slänga in ett grattis till honom också! Grattis grattis!

Angående terrordåden

Som säkert många av er har hört har det varit en terrorattack på ett köpcentrum här i Nairobi. Vi elever får inte uttala oss särskilt mycket om det som hänt, eftersom vi inte kan veta något säkert och om vi säger något som inte stämmer kan attackerna riktas mot oss istället. Det jag kan säga i alla fall är att alla här på skolan är okej, ingen befann sig på köpcentrumet när det hände, dock hade vi bokat bord där på kvällen, vilket såklart blev inställt. Ville bara säga att allting är okej med oss och vi är helt säkra på skolan. Vi får inte lämna skolan själva och ska undvika folkmassor de kommande dagarna. Jag vill inte lägga upp några bilder från köpcentret, för de är alldeles för hemska, men här får ni en lite komisk bild mitt i allvaret.

Giraff Center

Idag besökte vi ett giraffcenter, där vi fick mata giraffer osv. Fick en riktig blöt kyss av Daisy, mysigt :)

Bilder från kenyanska skolan

Här kommer lite bilder som jag har tagit från Elins blogg, elinzetterstrom.blogg.se

Toi market

Idag slutade jag 10.50 så efter lunch stack jag och några andra tjejer till Toi market. Det är en marknad som verkligen har precis allt för hur billiga priser som helst. Jag fyndade sjukt bra, två ralph lauren skjortor och ett linne för 70 svenska kronor, 70!!!!!! Helt sjukt, älskar verkligen Toi. Efter Toi gick vi till Java House och fikade.

Ikväll ska vi till Village Market, ett nytt köpcentrum haha, där vi inte varit än. Imorgon ska jag antingen till DownTown eller på cykeltur och på söndag ska jag förmodligen till ett giraffcenter.

Här får ni bilder på mina fynd:

Torsdag 19 september - fotbollsmatch

Idag efter skolan skulle killarna spela fotbollsmatch. De mötte ett indiskt lag och tyvärr förlorade de med 2-0, även fast de var tusen gånger bättre! Det var i alla fall jätteroligt att kolla på fotbollen, här kommer lite bilder:

Nu la internet ner, så ni får resten av bilderna imorgon!

Skolfoto

I onsdags förra veckan tog vi skolfoton, här är min klass:

Hela skolan:

Alla lärare:

Bilderna från igår

Onsdag 18 september

Ett utav mina individuella val härnere är "East African Development" som handlar som man hör på namnet om Östafrikas utveckling, framförallt Kenyas utveckling. Idag på lektionen åkte vi därför till en gymnasieskola här i Nairobi för att se lite hur deras undervisning gick till, ställa frågor och låta dem ställa frågor till oss. Det var häftigt att se deras skola, vi fick även se deras "internat" för de som sov över där, vilket var bara massa våningsängar i ett och samma rum. Det var jättekul att prata med alla elever också, vissa var jätteintresserade av hur den svenska skolan och kulturen var, medan andra var mer intresserade av hur de kunde kontakta oss och om de fick gifta sig med en, de var väldigt närgångna...

Internet vill inte jobba med mig, så bilderna kan inte laddas upp, de kommer imorgon istället!

Fler bilder från helgen

Här kommer lite fler bilder från helgen när vi firade Elsa på Onami!

Måndagen den 16e september - Elsas birthday!!

Idag är det måndag - den jobbigaste dagen på veckan. Men idag fyllde Elsa år så vi var några tjejer som väckte henne med frukost på sängen och presenter, så mysigt!
Vi har även haft ett stort möte om säkerheten i Nairobi och de nya reglerna. Tydligen har det enligt statistik blivit 50 % farligare här bara det senaste året, vilket har gjort att de har behövt bli hårdare regler.
Sitter nu och skypear med mamma och pappa, har inte pratat med dom på jättelänge så det är supermysigt!
Lite bilder från imorse:

Söndag den 15 september

Helgen blev lite annorlunda mot vad jag var inställd på, det blev ingen fotbollscup för oss tjejer, fick vi reda på 10 minuter innan vi skulle åka iväg, så jag har tillbringat helgen på internatet med alla andra, solat en massa, badat osv. Igår firade vi Elsa som fyller år på måndag på Onami, en restaurang. Vi hade bokat bord för 34 personer och det blev en mycket lyckad kväll!

Ikväll ska vi förmodligen till Junction på bio vilket ska bli supermysigt :)

Här får ni lite bilder från helgen:

Fotbollscup i helgen

Jippie! Tjejerna fick följa med på killarnas fotbollscup i helgen, så jag och två andra tjejer ska med och spela mot kenyanska kill-lag, ska bli sjukt häftigt. Vi åker imorgon klockan elva och spelar vår första match på eftermiddagen där och sedan sover vi över och spelar en andra match på lördag, vi är tillbaka på skolan vid 5-tiden. Jag återkommer med bloggandet på lördag eller söndag och berättar hur det har gått :)

Måste visa den här roliga bilden som Olga la upp på instagram idag: "Vi är på väg för att hämta dig miss Africa, det här går inte längre" åhh, jag har världens bästa vänner ♥

Torsdagen den 12 september

Heeej, nu har jag lagt upp de sista bilderna från Masai Mara så nu kommer det komma upp vanliga inlägg framöver! Idag är det torsdag, vilket betyder fotbollsträning. Killarna ska på turnering i helgen och förhoppningsvis får några tjejer följa med, skulle vara sjukt kul! I såna fall åker vi imorgon på dagen och kommer hem på lördag.

Det har varit väldigt kaos här på internat p.g.a. att internatet plötsligt bestämt sig för att ändra reglerna gällande utgångar. Ingen under 18 får åka partybuss och gå på nattklubb, vilket har gjort alla sjukt upprörda. Vi kämpar fortfarande för att få tillbaks de gamla reglerna, återkommer om hur det går!

Här kommer lite blandade bilder från de senaste veckorna:

Masai Mara - sista bilderna

Masaibyn fortsättning

Del 4 - Masaibyn

En dag i Masai Mara besökte vi en masaiby. Vi fick vara med och dansa deras välkomst-danser, vi fick se hur de gjorde upp eld, hur de bodde osv. Det var så himla coolt att se och träffa alla barn som var så himla söta och mysiga. Många av barnen gick i skolan och kunde därför engelska, vilket var jätteroligt att se. Det bästa var när vi delade ut skolböcker och pennor som vi hade köpt till barnen, dom blev helt överlyckliga och det var så himla fint att se att något som var en så liten sak för oss kunde betyda så mycket för några andra.

Internet vill inte lägga ut fler bilder ikväll, så ni får resten imorgon. Håll ut mamma!!

Masai Mara del 2

Bilderna till förra inlägget

Masai Mara del 1 - resan dit

Klockan sex på morgonen väckte vår internatvärd Leonie oss genom att slå i kastruller. En mindre glad Hanna gick ner till frukosten och sedan samlades vi vid bussarna. Resan dit tog ca 10 timmar (!!!) och den sista biten skumpade så mycket så att vi flög fram och tillbaka i bussarna. Vi underhöll oss i alla fall med att äta och lyssna på musik. Sista biten av bussresan var en gamedrive för att ta oss till campet som vi skulle sova på. Vi såg då massa djur, bl.a. massa elefanter.

Till slut kom vi äntligen fram och möttes av positiva överraskningar. Allt var verkligen såå mysigt. Brasan var tänd, tälten var uppställda och middagsborden var framdukade. Allt detta hade de gjort för oss, vilket var så gulligt! Vi åt jättegod middag och sedan satt vi vid brasan hela kvällen.

Bilderna vill inte laddas upp p.g.a. vårat skit-internet härnere, men de kommer imorgon!

Tisdag 3 september - Hemma

Nu har vi kommit hem från Masai Mara. Jag är bokstavligen helt död så vill bara lägga mig i sängen och sova och aldrig stiga upp igen. Vi har i alla fall haft det superkul, åkt på massvis av safari, besökt en masai-by och gjort teambuilding-övningar. Vi har sovit i tält i tre nätter, vilket verkligen var en upplevelse i sig. Första natten vaknade jag med myror över HELA kroppen, helt sjukt! Jag har tagit 750 bilder som jag ska välja ut och lägga ut här på bloggen, men det kommer senare i veckan. Så länge får ni några bilder som jag hittade på facebook!

hannasafrika.blogg.se

Mitt namn är Hanna Jedvall och denna blogg handlar om mitt liv under tiden jag går på Svenska Skolan i Nairobi. Ni kommer få följa min vardag under mitt förhoppningsvis bästa år hittills! Ni kan även ta del av min instagram: hannajedvall.