KLARA 18 ÅR!!!

Innan jag sticker iväg vill jag passa på att säga grattis till en av mina bästa kompisar, eftersom jag inte kommer kunna gratta henne på söndag. GRATTIS MIN ÄLSKADE KLUCH!!! Hoppas du får världens bästa dag så ses vi om 95 dagar!! Älskar och saknar dig superdupermegamycket ♥♥♥♥♥

Sista inlägget innan Mount Kenya

Jag har precis skypeat med familjen och sedan med Tess och ska nu hjälpa Elin med hennes packning. Jag är helt klar, vilket känns sjukt skönt! Idag har jag och Elin varit på Art och käkat middag, såå gott!! Det var vi värda innan vi ska upp på berget imorgon! Idag fick Elin paket från sin kompis, fullt med godis!! Bland annat Marabou med den nya smaken Oreo, gissa om vi blev glada!!! Som vi längtat efter den smaken :D

Mount Kenya om 2 dagar!!!

JAG KAN INTE FATTA DET!!! Om två dagar exakt så har vi börjat vår resa upp mot toppen, är så himla nervös! Idag har Elin och jag varit på Nakumat och inhandlat snacks inför resan och jag ska  börja packa nu så jag inte behöver stressa senare.

Fältstudievecka dag 5

Sista dagen besökte vi några farmer på förmiddagen och lyssnade på vad de hade att säga. Till lunch åkte vi till en väldigt lokal fisk-restaurang. Där skulle vi äta fisken helt utan bestick, vilket var väldigt motbjudande. Vi fick chapati (det kenyanska brödet) till hjälp och det var faktiskt väldigt gott, till vår förvåning.

Efter lunch var vi lediga. Vi åkte till nakumat och köpte lite snacks och chillade sedan på vårt hotell. Vi åt sedan middag på ett roof-top och åkte sedan vidare till en klubb som hette Signature och hade en väldigt rolig sista kväll.

Fältstudieveckan dag 4

Den sista dagen i Kusa hade vi mycket som stod på schemat. Vi besökte mango plantage, besökte farmer med getter, besökte "fish ponting" och kollade på hur de gjorde mattor och korgar, allt detta innan lunch. Vi lyssnade även på en man som pratade om polygami (mång-gifte). Hans pappa hade 8 fruar och 48 barn, det var väldigt intressant att lyssna på hur de resonerande om det.

Efter lunch åkte vi till Kisumu, Kenyas fjärde största stad. Där besökte vi ett sjukhus och sedan åt vi middag på en restaurang som hette Green Garden.

Fältstudieveckan dag 3

Efter lunchen delades vi upp i två grupper. Min grupp började med att åka till Kusa, en superliten by som inte hade någon restaurang eller nånting. Där besökte vi en skola. Vi fick kolla in i olika klasser, lyssna på en föreläsning om omskärelse och sedan spelade vi fotboll mot skolbarnen. De var verkligen superduktiga trots att de spelade barfota eller i flipflops. Tjejerna spelade även i långa blå klänningar, samma som de hade i skolan.

Fältstudieveckan dag 2

Andra dagen började vi med att åka till Kericho, där vi besökte ett te-plantage vilket var väldigt intressant. De handplockade te-växterna och en plockare plockade i genomsnitt 60-100kg per dag. För varje kilo fick man 10kes, vilket är 7kr. Och detta klarade de sig på jättebra. Kenya är faktiskt en av världens största te-exportörer och deras te är så gott just för att det är handplockat.

Fältstudieveckan - dag 1

Nu är jag hemma från fältstudieveckan! Har massor att berätta så tänkte gå igenom lite snabbt dag för dag.

Första dagen började vi med att besöka en krater. Där träffade vi även några kenyaner från andra skolor.

Sedan stannade vi i Nakuru för att äta lunch på en kycklingrestaurang. Där fick vi kyckling,chapati (kenyanskt tortillabröd typ) och kachumbali (kenyansk röd-och-lök-sallad). Detta skulle vi då äta med händerna, vilket inte var det lättaste...det var i alla fall väldigt kenyanskt, ett litet "hål i väggen" typ, så vi fick verkligen ta del av riktiga Kenya-livet. Utanför restaurangerna stod det jättemånga barn som var hemlösa. De sniffade lim för att inte känna hungerkänslor. När en av killarna fick en liten kyckling-bit blev han nedslagen av de andra som ville ha den. Det var verkligen hemskt att se.

Sedan åkte vi vidare mot vårt första studiebesök. På vägen fastnade en av bussarna i leran och höll på att välta. Efter mycket puttande lyckades vi fortsätta. Vi kom till ett community där de hade stora vattentankar. Utan dessa tankar tog det 8 timmar för dom att hämta vatten, vilket känns helt sjukt när man tänker på att vi bara kan gå till kranen och ta ett glas vatten. Vi fick även se hur de gjorde "table-banking" vilket var precis som en bank fast på bordet haha.

Sedan på kvällen kom vi till vårt boende. Det första som händer är att vi hittar loppor i sängarna, åh vad taggade vi blev på att sova...

Mina älskade vänner

Idag är det alla hjärtans dag och då vill jag tillägna ett litet inlägg till mina älskade och saknade kompisar hemma i Sverige. Ni ska veta hur mycket jag längtar efter er!!!

Fotbollsmatch

I onsdags spelade vi vår viktigaste fotbollsmatch i serien. Vi mötte RVA, som vi förlorat mot förra gången vi mötte dom. Alla var så supertaggade för vi var verkligen tvungna att vinna matchen. Det var inte bara vi som var taggade, i princip hela skolan var där och hejade på oss. Typ alla elever och några lärare. Det blev en så härlig stämning och till slut lyckades vi vinna med 1-0. Jag gjorde inte en så jättebra match, men det spelade ju egentligen ingen roll nu när vi vann! Det var så mycket glädje, som vanligt när vi vinner.

Bilder från veckan som gått

Regnperiod?

Nu har det spöregnat två dagar i rad här och då menar jag verkligen SPÖREGNA. När det regnar i Kenya regnar det inte måttligt kan jag lova er. Regnperioden ska egentligen komma i mars, men den verkar vara en månad för tidig??? Blir så arg!! Alltid när det börjar får några för sig att hoppa i poolen och idag var det Sanna och Elin. Jag å andra sidan bytte snabbt om till myskläder och la mig i zebra för att se på film med massa täcken, såå cozy!

Elin och Sanna i poolen

Så blöta blev vi efter att ha sprungit från klassrummet till matsalen, vilket är seriöst 50 meter

Clara satte på sig myskläder

Clara, jag, Emmsen och Lily i Zebra

Fina bilder från Sannas födelsedag

Bilder

Här får ni lite bilder från häst-ridningen, så ni kan förstå hur nära vi faktiskt var alla djur hihi.

Naivasha

Nu är vi hemkomna från Naivasha! Vi åkte vid åtta på lördag-morgon och kom fram till hästfarmen två timmar senare. Vi började rida vid elva och red i en och en halv timme. Det var verkligen hur coolt som helst, vi red bland zebror, giraffer, gnuer och antiloper. Djuren sprang bara några meter ifrån oss, hur häftigt som helst!

Efter ridningen åkte vi tillbaka till Campet där vi skulle sova. Vi satte upp våra tält och tog en dusch för stt känna oss lite mindre ofräscha. Innan middagen körde vi dunken, klättrade i träd, spelade kort och gick till den så kallade byn och drack läsk.

Efter middagen gick jag, Denise, Alex och Antin till vårt tält och berättade skräckhistorien och lyssnade på podcasts. Vi blev sugna på efterrätt och bestämde oss för att ta en powernap på några minuter och sedan gå tillbaka till restaurangen igen. Efter några minuter hade vi somnat alla fyra och sov som stockar fram till vi vaknade morgonen efter haha.

Så gick vi till restaurangen, beställde in pannkakor, scrambled eggs, bacon, müsli, frukt, smoothies etc. och spelade lite mer kort, vilket var supermycket.

Vi åkte tillbaka vid kvart i tolv efter mycket tjafs och krångel med all packning. Att åka buss med mycket packning är inte något för mig och jag kände mig återigen nöjd över mitt val att inte följa med på gorilla-resan på påsklovet, då man sitter i en buss full med packning i typ fem dagar...

Jag tog inga bilder när vi red, men Denise tog några som jag kan visa senare. Här får ni de bilder jag har tagit från helgen först.

Zen Garden

Fredagkvällen tillbringades som sagt på Zen Garden! Restaurangen var minst lika bra som alla har sagt och jag tog den omtalade kycklingrätten som inte gjorde mig besviken! Åh så gott det var!! Efter det åkte vi hem och satte oss på kvällis. Jag, Elin och Clara gjorde lite chailatte och fick verkligen myskänslor <3 Efter det skypeade jag med Ebba, alltid lika mysigt att få prata med sin bästa vän <3

Fredag

Idag är det fredag och jag har slutat skolan. På Sam-lektionen idag hade vi en slags debatt som jag var jättenervös inför eftersom jag inte var så förberedd, men det var verkligen hur kul som helst och vi kunde inte sluta debattera, så vi måste fortsätta nästa vecka, vilket jag ser fram emot!

Till lunch var det kyckling-pizza (vi får nästan alltid pizza till lunch på fredagar) och efter lunchen har jag legat på Emmsens och Claras rum och sett "Catch me if you can", sjukt bra film som ni bara måste se om ni inte redan sett den!

Ikväll ska vi boka bord för typ 25 personer på en superfin sushi-restaurang som heter "Sen Garden". Jag äter ju inte sushi, men det fanns kycklingrätter också som ska vara jättegoda! Jag har aldrig varit där, så det ska bli jättekul att äta där ikväll.

De första bilderna är från vår Sam-debatt imorse och på sista bilden ser ni Denise, Ebba och Clara med lite nybakade chokladbollar :)

Naivasha i helgen!

I helgen drar vi några stycken till Naivasha. Var där en gång förra terminen och hade det såå soft så det ska bli superkul att åka tillbaka! Förra gången cyklade vi i Hells gate och åkte en båttur, men denna gång är det andra aktiviteter som gäller. Denna gång ska jag nämligen rida på lördagen och sedan på söndagen ska jag bara chilla i densupersofta restaurangen som fanns där och käka en riktigt god brunch! Åh vad jag ser fram emot det. Vi åker lördag morgon och kommer hem söndag eftermiddag så det är bara en natt och då ska jag och Denise dela tält. Kommer kanske ta med kameran så i så fall får ni se lite fina bilder när jag är tillbaka! Här får ni bilder från förra gången vi var där.

Blandade bilder

Matilda har gjort ett bytt Facebook album med bilder härifrån, så jag tänkte visa några bilder från det albumet som ni kanske inte sett förut :)

En vanlig tisdag

Nyklippt!!

Igår klippte Denise mig! ÄNTLIGEN säger jag bara! Mitt hår var så slitet så det var inte sant, det gick typ av bara jag snuddade vid det. Så därför fick hon ta en rejäl bit, vilket kändes så skönt. Även om jag känner mig väldigt ovan i så kort hår så känns det så himla fräscht så jag är supernöjd :)

Titta vad bra det blev mamma!!

Min favorit

Här får ni bilder på min absoluta favorit-tjej i sitt lyckligaste moment, ätandes en semla :)

Sannas birthday!!

Idag är det måndag den tredje februari, vilket betyder att Sanna fyller 19 år! Vi började morgonen med att sjunga för henne och sedan äta frukost i giraff-rummet, så mysigt! Sedan på kvällen åkte vi ut 12 tjejer för att käka på favvo-stället Karen Coffe Garden! Det var verkligen så himla mysigt, tycker om dessa tjejer så himla mycket ♥ När vi kom hem hade jag och Elin väldigt mycket energi så då gick vi till giraff, satte på hög musik och dansade av oss lite, så underbart att bo på internat ♥♥♥

GRATTIS VÄRLDENS BÄSTA SANNA <3

Lördagkväll

Åh vilken mysig lördagkväll jag har haft!

Efter vi kom hem från vandringen kastade vi oss i poolen och tog sedan en varm dusch - underbart!
Sedan beställde vi hem mat från Osteria, jag tog en pasta med mozzarella, tomat och basilika-hur gott som helst!! Sedan gick vi upp till Emma och Clara och satte på Allt för min syster. Har nog aldrig gråtit så mycket till en film, vi låg fem tjejer och verkligen storbölade haha!

Nu ligger vi några stycken i zebra och ser på melodifestivalen! Jag och Sara har gjort popcorn och det känns nästan som att man är i fjällen, åh så gosigt :)

Fler bilder

Erika som fyllde arton besteg berget i paljettklänning!! :D

Mount Longonot

Idag har vi bestigit vårt första berg! Vi besteg Mount Longonot som reser sig 2780m.ö.h. Vi gick ända från halv tio till runt halv tre, alltså fem timmar och konstaterade att motionen för denna dag var mer än vad vi brukar motionera på 1-2 veckor, helt sjukt! Mount Longonot är en utdöd vulkan så det började med att vi gick väldigt brant upp och sedan gick vi runt själva kratern och sedan ner igen. Det var helt fantastiskt!!! Jag, Emma, Clara och Ebba gick runt och pratade om hur mycket vi älskade våra liv och vad glada vi var över att få uppleva detta, vi var helt i extas!!! Tack mamma och pappa än en gång <3
Här får ni bilder från min mobil, sedan kommer jag säkert lägga upp bilder som andra tagit också, puss!

Såhär pigga var alla på vägen hem ;)

hannasafrika.blogg.se

Mitt namn är Hanna Jedvall och denna blogg handlar om mitt liv under tiden jag går på Svenska Skolan i Nairobi. Ni kommer få följa min vardag under mitt förhoppningsvis bästa år hittills! Ni kan även ta del av min instagram: hannajedvall.