AMBOSELI

I helgen åkte jag iväg på min sista safari detta år. Var väldigt tveksam först om jag skulle åka men efter många om och men bestämde jag mig för att åka och det var något som jag inte ångrade! Jag insåg under resan hur mycket jag faktiskt tyckte om att åka safari. Det är så harmoniskt på något sätt, att bara sitta och lyssna på musik och kolla ut genom fönstret på alla djur, för att sedan stanna då och då och ta fina bilder. Vi fick faktiskt se fler djur än vad vi hade förväntat oss, 100 elefanter t.ex. vilket var sjukt coolt! Här får ni bilder på framförallt elefanter haha,,,

Fråga & svar

Hejsan! Tänkte bara fråga om du bor på internatet eller i en värdfamilj?:)

SV: Jag bor på internatet och det är jag såå glad för! Älskar att bo på internat, bara gå och prata och mysa på någons rum på kvällarna, plugga tillsammans, gå till kvällis, gå till matsalen tillsammans, ja alla småsaker som vi gör tillsammans här på internatet är helt fantastiskt och det som jag framförallt kommer att sakna när jag åker hem till Sverige. Kommer att vara fullkomligt sällskapssjuk och alltid känna mig ensam...usch!

Jag och mina underbara internat-kompisar <3 (Emma, Elsa och Matilda)

Antons födelsedag!!

Idag fyllde Anton 18 år! Vu började med födelsedags-sång på morgonen och sedan hängde vi hela dagen på ett hotell och bara chillade i poolen. Det var helt underbart! Det är vid dessa tillfällen då man inser hur bra vi har det här i Kenya och hur hemskt det är att det är över om 70 ynka dagar...

DIANI DEL 2

Fråga och svar

Hej, jag undrar om du fick reda på första mailet du fick från skolan om du kommit in eller inte. Eller var det några frågor som du behövde svara på och så? Det har nämligen jag fått och jag undrar då om det finns andra som är säkrade en plats på skolan eller om alla var tvungna att svara på några frågor som skolan hade och var tvungna att kolla så att studieplanen fungerade och så. Och vet du hur det var för dom andra som är där nu? Tack på för hand! Jätte bra blogg förresten!

SV: När jag sökte in var det självklart frågor som jag behövde svara på. Jag bifogade min studieplan och mina tidigare betyg, samt skrev ett personligt brev om mig själv och sedan hade jag kontakt med Rosie via mail.
Sedan när de började antagningarna kom jag in direkt och då fick jag ett mail där det stod ungefär "Grattis blablabla..." så man förstod direkt när man kommit in. Jag fick reda på det på alla hjärtans dag förra året, och minns det som om det var igår ♥ Hoppas du fick svar på din fråga!

Andra bloggar

Fick en kommentar om att jag skulle länka till andra bloggar från Svenska Skolan i Nairobi, så här kommer några:

tjookenya.devote.se (Clara)
afrika290.wordpress.com

DIANI

Mount Kenya

Okej så Mount Kenya...kan börja med att säga att jag tog mig ända upp på toppen på 5000 m.ö.h, tjoho!! Skulle kunna skriva en hel novell om resan men jag ska försöka att hålla mig kort. Vi började med att vandra i 3 dagar innan det var dags att bestiga toppen. Natten till söndag stod klockan på kvart över ett och vi började gå klockan två efter en frukost bestående av havregrynsgröt, kex och te. Jag var hur taggad som helst i början, det kändes sjukt coolt att bestiga ett berg mitt i den kolsvarta natten med bara pannlampor till hjälp! Denna taggade känsla vände dock ganska snabbt. Jag gick nämligen hela vägen upp för berget gråtandes, p.g.a bland annat kylan och världens magknip. Det blåste hur mycket som helst så jag ramlade bakåt hela tiden. Precis innan jag nådde toppen fick jag även ett astma-anfall, förmodligen p.g.a syrebristen. Men till slut kom jag upp på toppen och det var den härligaste känslan någonsin, vi hade klarat det! Det var bara sex personer som inte kom hela vägen upp till toppen, vilket är sjukt bra! Vi kom till toppen precis vid soluppgången och det var huur fint som helst!! Jag försökte njuta så gott jag kunde även om jag frös ihjäl, åt en efterlängtad kexchoklad och kollade ut på den vackra utsikten. Man tror inte att kyla kan ta så hårt på en, men jag har aldrig någonsin känt sådan smärta p.g.a. kyla förut och den känslan var i princip outhärdlig. Mitt ansikte var helt stelt och jag kunde varken prata normalt eller le. Även om jag hade svårt att uppskatta det då uppskattar jag hela resan väldigt mycket nu i efterhand. Det var både det värsta och det häftigaste jag har gjort i mitt liv och det är svårt att beskriva det så att ni därhemma ska förstå det. När vi kommit ner från toppen var det bara att packa ihop allt och äta frukost och sedan väntade en 6-timmars vandring på oss till det första campet för att stå ut ännu en natt i ett iskallt tält. Dagen efter gick vi i några timmar innan vi kom fram till bussen och äntligen kunde slappna av. Man kände verkligen hur slut man var i hela kroppen. Fem timmar senare var vi framme och kastade oss in i duscharna. Det var en underbar känsla att ha duschat för första gången på fem dagar!

Här får ni mina mobil-bilder men jag kommer även senare att lägga upp finare bilder som de andra tagit med sina kameror. Tyvärr får ni inte se någon bild på mig på toppen för jag såg alldeles för hemsk ut...

Hemma!!

Nu är vi slutligen hemma efter att ha varit på vift i några dagar! Jag är helt slut och tänker i princip gå och lägga mig efter middagen. Jag har mycket att uppdatera er om, både Mount Kenya resan och vårt underbara sportlov. Let's go!

hannasafrika.blogg.se

Mitt namn är Hanna Jedvall och denna blogg handlar om mitt liv under tiden jag går på Svenska Skolan i Nairobi. Ni kommer få följa min vardag under mitt förhoppningsvis bästa år hittills! Ni kan även ta del av min instagram: hannajedvall.