Fältstudieveckan - dag 1

Nu är jag hemma från fältstudieveckan! Har massor att berätta så tänkte gå igenom lite snabbt dag för dag. 

Första dagen började vi med att besöka en krater. Där träffade vi även några kenyaner från andra skolor.









Sedan stannade vi i Nakuru för att äta lunch på en kycklingrestaurang. Där fick vi kyckling,chapati (kenyanskt tortillabröd typ) och kachumbali (kenyansk röd-och-lök-sallad). Detta skulle vi då äta med händerna, vilket inte var det lättaste...det var i alla fall väldigt kenyanskt, ett litet "hål i väggen" typ, så vi fick verkligen ta del av riktiga Kenya-livet. Utanför restaurangerna stod det jättemånga barn som var hemlösa. De sniffade lim för att inte känna hungerkänslor. När en av killarna fick en liten kyckling-bit blev han nedslagen av de andra som ville ha den. Det var verkligen hemskt att se. 







Sedan åkte vi vidare mot vårt första studiebesök. På vägen fastnade en av bussarna i leran och höll på att välta. Efter mycket puttande lyckades vi fortsätta. Vi kom till ett community där de hade stora vattentankar. Utan dessa tankar tog det 8 timmar för dom att hämta vatten, vilket känns helt sjukt när man tänker på att vi bara kan gå till kranen och ta ett glas vatten. Vi fick även se hur de gjorde "table-banking" vilket var precis som en bank fast på bordet haha. 








Sedan på kvällen kom vi till vårt boende. Det första som händer är att vi hittar loppor i sängarna, åh vad taggade vi blev på att sova...


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

hannasafrika.blogg.se

Mitt namn är Hanna Jedvall och denna blogg handlar om mitt liv under tiden jag går på Svenska Skolan i Nairobi. Ni kommer få följa min vardag under mitt förhoppningsvis bästa år hittills! Ni kan även ta del av min instagram: hannajedvall.

RSS 2.0